środa, 23 listopada 2022

Wiersze nagrodzone w konkursie „Krajobraz Poezji Polskiej” cz. 1

Prezentujemy wiersze nagrodzone w konkursie poetyckim „Krajobraz Poezji Polskiej” - dziś kategoria szkoły podstawowe klasy III–IV.

I miejsce Judyta Arent

Milcząca Mysia Wieża

Mysia Wieżo,

z powagą i w milczeniu przyglądasz się wodzie

Gopłem zwanej.

Tym polom, łąkom i ptakom w ich uniesieniu.

Ach, Mysia Wieżo,

która kłaniasz się swym majestatem Kruszwicy –

miejscu, gdzie dom mój stoi,

a dawniej Popiel swe pełnił rządy.

Kiedy zapytasz mnie milczeniem, Wieżo,

Kim jesteś, dziewczynko miła?

Odpowiem: Jestem córką kujawskiej ziemi,

Na której to piękne miasto – Kruszwica

Swym urokiem się mieni…

II miejsce Wiktoria Niemczyk

Mysia Wieża

Kiedyś król Popiel się z Niemką ożenił.

Ale królowa dobra nie była.

I poddanych gnębiła.

Stryjowie knuć zatem zaczęli,

bo obalić złego króla chcieli.

Popiel żonie się poradził

i stryjów zdradził.

Na uczcie w zamku toast wzniesiono

i zatruty trunek gościom podano.

Goście krzyczeli: „Zdrada!”

Biada Popielowi, biada!

Wtem myszy wpadły do zamku

i Popiela zjadły po kawałku.

Taka historia i morał podany

trzeba dbać o swoich poddanych.

III miejsce Wojciech Bieganowski

Nadgoplańska Wiosno

Moja nadgoplańska wiosno, kocham Cię bardzo mocno,

A Ty odeszłaś ode mnie tak niespodziewanie.

Lato mi Ciebie porwało – na otuchę wodę w Gople podgrzało,

przy Rusałce cumy odwiązało – lecz nawet to mi nie wystarczało!

Jesień przyleciała na kolorowym dywanie.

Zaproponowała mi wspólne grzybobranie.

W Kruszwicy o burakach nie zapomniano –

w całym mieście cukrem zapachniało.

A ja z jesienią gawędzę, że już pora na nią będzie.

Zima w okienko nam puka – MotoMikołajów na rynku szuka.

Na szybach lodowe obrazy rysuje,

ulice białym puchem zasypuje –

kierowcom warunki drogowe psuje.

Nareszcie wróciła moja nadgoplańska Wiosna,

pachnąca, radosna i kwitnąca!

Zieleń wróciła na drzewa i ptaki do śpiewu zagrzewa.

Pięknie trzciny odrastają – nasze Gopło upiększają,

do wędrówek zapraszają – wszyscy ludzie się zjeżdżają.

Uwielbiam Twoje poranki majowe,

rechoczące żaby i łąki kolorowe.

Nadgoplańska Wiosno, pamiętaj,

że kocham Cię mocno!

Brak komentarzy: